Een installatie van Joris Van de Moortel neemt tijdelijk een plek in binnen een grotere ruimte. Of dat platform nu afgesloten of transparant is, verandert niets aan het feit dat er een specifieke plek wordt afgelijnd waar we van buitenaf inkijken of binnen treden. Er ontstaat een aantrekking van buiten naar binnen en omgekeerd. Terwijl we de vele gezichtspunten verkennen merken we snel dat de constructie is geconcipieerd in functie van een muzikale performance. De hele setting houdt het midden tussen een verwacht en een voorbij optreden. Op de meeste momenten worden we geconfronteerd met de afwezige maar alom bepalende muzikale explosie. Alles draait rond dat cruciale moment als generator van klanken, beelden en energie. De performance zindert na in de video, de instrumenten en de talrijke sculpturen, neonbuizen, collages en tekeningen. Als bezoeker worden we voortdurend gestimuleerd om deel te hebben aan dat ultieme moment van creatie, waarbij de aanwezigen opgaan in de extase, een symbiose van beeld, klanken en gemeenschap.
De installatie bestaat uit een aantal nomadische elementen die vaak terugkeren in het werk van de kunstenaar. Wat voor sommigen een nogal in zichzelf besloten podium lijkt, is volledig doordrenkt van heterogene beeldelementen. Daarbij valt het hergebruik op van materialen die eerder werden afgeschreven, zelfs ontmanteld. Ze getuigen van een historiek van herbestemming. Culturele symbolen wisselen van hogere cultuur naar subcultuur, van verleden naar heden, of van muziek naar beeldende kunst. Barokke altaren transformeren tot theatrale rekwisieten, neonlicht vervangt de brandramen en graffiti de inscripties op monumenten. Klassieke composities vermengen zich tijdens de uitvoering met toevallige omgevingsgeluiden, zoals fluitende vogels, verkeer op straat of geroezemoes in de kunsthal. De doordeweekse handelingen die aan elke regie ontsnappen sijpelen door tot in de dynamiek van het moment. Culturele referenties bereiken harmonie met het leven zelf. Heden en verleden worden gelijktijdig, alsook het moment van creatie met de receptie ervan. Kunst en leven verstrengelen, terwijl we kijken naar een afdruk van hun extatische eenheid.
Filip Luyckx
– – –
VERNISSAGE
24.04.2019 van 17 > 21u
DATA
25.04 > 29.06.19
wo-za: van 14-17u
Tijdens Art Brussels is de galerie uitzonderlijk geopend van 10u tot 17u (25.04 > 28.04).
Let op: gesloten op 30.05 t.e.m. 01.06 en 08.06.19
Paleizenstraat 116
1030 Brussel
.